بهداشت و سلامت كودك بهداشت و سلامت كودك .

بهداشت و سلامت كودك

درباره بيماري هاي شايع در نوزادان و كودكان

100843849443

بيماري هاي شايع در نوزادان و كودكان

با وجودي كه پوست كودكان از حساسيت زيادي برخوردار است اما وقتي مانند پوست آدم هاي بالغ در مواجهه با بسياري از شرايط فيزيكي خاص قرار مي گيرد با خطر آسيب مواجه مي شود، اما بايد تاكيد كرد كه در تمام بيماري ها نبايد پزشك كودك خود باشيد.

به گزارش ايرنا، بيشتر كارشناسان و متخصصان وزارت بهداشت معتقدند كودكان بيش از بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به بيماريهاي ويروسي پوستي هستند كه

سرخك و سرخچه در صدر اين بيماري ها قرار دارند.

به گفته اين كارشناسان بيماريهاي ويروسي ديگري در بين كودكان وجود دارند كه با علائم و تظاهرات پوستي تب، گلو درد، راش و ضايعات پوستي بروز مي كند.

به اعتقاد متخصصان پزشكي وزارت بهداشت بزرگسالان كمتر به بيماريهاي پوستي ويروسي مبتلا مي شوند چرا كه بدن آنها در مقابل ميكروب و ويروس ها ايمن تر هستند.

اگر تاكنون در مورد خارش، تاول يا قرمزي پوست فرزندتان از خود سئوال پرسيده ايد كه اينها نشانه هاي بيماري، آلرژي، يا گرما و سرما هستند با خير بدانيد كه بيشتر اوقات اين علائم زياد اهميت ندارند و به راحتي درمان مي شوند اما هميشه بايد با پزشك مشورت و درمان درست را بيابيد.

** كچلي يا ˈكرم حلقه ايˈ از بيماريهاي پوستي شايع در كودكان

علت اين بيماري قارچي است كه از پوست و بافت مرده و ناخن تغذيه مي كند، اين عفونت دچار برآمدگي، قرمزرنگ و سپس تبديل به حلقه اي قرمز مي شود و شروع به خارش كرده و تاول مي زند و دور آن پوسته پوسته مي شود.

اين بيماري با تماس پوست – به- پوست بين حيوان و انسان منتقل مي شود و همچنين بچه ها با استفاده مشترك از حوله و وسايل ورزشي به اين بيماري مبتلا مي شوند كه درمان آن با كرم هاي ضدقارچ صورت مي گيرد.

** پوست سرخي يا بيماري پنجم

يك بيماري واگيردار و معمولا ملايم است كه بعد از چند هفته خوب مي شود، بيماري پنجم با نشانه هاي شبه آنفلوانزا شروع مي شود سپس صورت فرد قرمز و بدن شروع به خارش مي كند.

سرفه و عطسه موجب گسترش آن مي شود كه با استراحت، مصرف مايعات و مسكن درمان كه توصيه مي شود در اين شرايط به بچه ها آسپيرين ندهيد.

** آبله مرغان

اين بيماري كه زماني بسيار شايع بود ولي به دليل تزريق واكسن آبله مرغان اين روزها كمتر شده است.

اين بيماري بسيار واگيردار است و به راحتي پخش و روي تمام بدن جوش ها و تاول هاي آبكي و قرمزي مي گذارد كه همراه با خارش زياد هستند.

جوش ها طي چند مرحله اول پر آب مي شوند، مي تركند، خشك و پوسته پوسته مي شوند كه اين بيماري مي تواند بسيار جدي شود.

** زرد زخم

اين بيماري از يك باكتري ايجاد مي شود و روي پوست تاول هاي قرمز و دردناك مي زند، اين تاول ها ممكن است باز شوند و آب بدهند و پوسته زرد يا قهوه اي بزنند، اين بيماري با تماس نزديك و يا استفاده مشترك از حوله و اسباب بازي پخش مي شود كه زخم هاي اين بيماري ممكن است در تمام بدن به خصوص دور دهان و بيني ظاهر شوند.

خاراندن تاول ها باعث مي شود كه به قسمت هاي ديگر بدن هم سرايت كند كه با قرص يا پماد آنتي بيوتيك درمان مي شود.

** زگيل

يك ويروس موجب ايجاد اين برآمدگي هاي بي درد و بي ضرر، ولي بدشكل مي شود، زگيل به راحتي از فردي به فرد ديگر سرايت مي كند كه اگر كسي با اين ويروس به چيزي دست بزند، به راحتي اين بيماري را پخش مي كند.

زگيل بيشتر روي دست و انگشتان ظاهر مي شود كه براي جلوگيري از گسترش زگيل، نبايد آنها را دستكاري كند بلكه بايد آنها را با چسب زخم پوشاند هرچند بيشتر زگيل ها خود از بين مي روند.

**عرق سوز يا تب عرق گز

علت اصلي ايجاد عرق سوز بسته شدن مجاري عرق است كه بيشتر با جوش هاي كوچك صورتي يا قرمز خودش را نشان مي دهد و روي سر، گردن و شانه نوزادان ديده مي شود.

وقتي والدين به نوزاد لباس زيادي مي پوشانند و او را خيلي گرم مي كنند، نوزاد عرق سوز مي شود كه بهتر است در هواي گرم يك لايه كمتر از لباس والدين به تن داشته باشند.

** آماس پوست در اثر تماس

پوست بعضي از بچه ها بعد از دست زدن به غذا، صابون يا گياهاني مانند پيچك سمي، سماق يا بلوط واكنش نشان مي دهد كه اين ورم معمولا ۴۸ ساعت پس از تماس با آن شكل مي گيرد.

اين بيماري در موارد خفيف قرمز يا دچار خارش مي شود كه در موارد وخيم ورم، تاول، قرمزي و تاول هاي بزرگ بوجود مي آيد كه اين ورم بعد از يكي دو هفته از بين مي رود.

** بيماري دست، پا و دهان

اين بيماري با وجود نام ترسناكي كه دارد و در ميان بچه ها شايع تر است با تب آغاز و جوش هاي دردناك و بدون خارشي دور دهان مي زند، تاول هايي روي دست ها و پاها و گاهي روي باسن ديده مي شود كه با سرفه، عطسه و پوشك گسترش مي يابد.

گفته شده اين بيماري جدي نيست و معمولا خودش بعد از يك هفته از بين مي رود.

** اگزما

بچه هاي آسيب پذير نسبت به اگزما ممكن است آسم يا آلرژي هاي ديگري هم داشته باشند هرچند دليل اصلي اگزما مشخص نيست ولي بچه هايي كه به آن مبتلا مي شوند دستگاه ايمني حساسي دارند.

والدين بايد مراقب خشك شدن پوست و خارش شديد آن باشند كه بعضي بچه ها با اين بيماري بزرگ مي شوند و در دوره رشد موارد خفيف يا ملايم آن را تجربه مي كنند.

** كهير

خيلي چيزها مي توانند موجب اين نوع برجستگي ها روي پوست شوند كه معمولا با خارش و سوزش همراه هستند كه استفاده از داروهايي مانند آسپيرين و پني سيلين مي توانند موجب بروز كهير شوند.

تخم مرغ، آجيل، غذاهاي دريايي و افزودني هاي غذاها، گرما و سرما و گلودرد ميكروبي ممكن است كهير بياورد كه در قسمت هاي مختلف بدن ممكن است ظاهر شود و چند دقيقه يا چند روز طول بكشد.

گاهي فقط آنتي هيستامين آن را درمان مي كند مي تواند نشانه مشكلات جدي باشد و با مشكل تنفسي يا ورم صورت همراه باشد.

** مخملك يا تب سرخ

مخملك يك گلودرد ميكروبي كه همراه با جوش است و شامل گلودرد، تب، سردرد، دل درد و ورم غدد گردن و بعد از يكي دو روز، جوش قرمزي با بافت كاغذ سنباده ظاهر مي شود.

اين بيماري بعد از يكي دو هفته جوش ها از بين مي روند كه بسيار واگيردار است و به احتمال زياد با آنتي بيوتيك خيلي زود خوب مي شود.

** سرخجه يا بيماري ششم

بيماري ششم، يك بيماري ملايم است كه نامش از ليست شش بيماري پوستي شايع در كودكان گرفته شده است.

بچه ها ۶ ماهه تا ۲ ساله بيشتر احتمال مبتلا شدن به آن را دارند كه بعد از چهار سالگي خطر ابتلا به آن كم است كه با يك سرماخوردگي آغاز شده و چند روز بعد تب كودك بالا مي رود كه ممكن است موجب تشنج در او شود.

با قطع ناگهاني تب اين بيماري تاول ها با جوش هاي كوچك و صاف صورتي و برجسته روي سينه و پشت و سپس دست ها و پاها ظاهر مي شوند.

*****بيماري هاي شايع در نوزادان******

اسهال
اسهال يكي از شايع ترين بيماري هاي دوران كودكي است. علل مختلفي مانند عفونت، عدم تحمل غذايي يا نوشيدن زياد آب ميوه مي توانند باعث اسهال كودك شوند. تا زمان قطع اسهال كودك را در خانه نگه داريد و به او مايعات بدهيد. اگر كودك غذاي جامد را شروع كرده است از دادن غذاهاي مسهل با فيبر بالا و غذاهاي چرب خودداري كنيد. در شرايطي كه اسهال كودك بعد از ۲۴ ساعت قطع نشود يا اگر كودك كمتر از ۶ ماه دارد و يا علائم بيماري ديكر مانند تب بيشتر از ۳۸٫۵، استفراغ، مدفوع سياه رنگ يا خوني و يا درد شكمي دارد، حتما با پزشك كودك تماس بگيريد.

تب
در نوزادان تب پايين ممكن است نشانه عفونت جدي باشد، به همين علت اگر دماي بدن كودك كمتر از ۳ ماه با تب سنج مقعدي ۳۷٫۷ يا بيشتر و يا نوزاد بين ۳ تا ۶ ماه در ۳۸٫۳۳ درجه يا بيشتر است، به سرعت با پزشك كودك تماس بگيريد.

شايع ترين بيماري هاي سنين كودكي
مراقب گوش درد، سرفه، بي حالي، جوش، استفراغ يا اسهال باشيد. كودك را با مايعات، حمام ولرم و پوشاندن لباس سبك آرام كنيد. از پزشك كودك در مورد چگونگي استفاده صحيح از تب برها سوال كنيد.

يبوست
بعضي از نوزادان چند بار در روز عمل دفع را انجام مي دهند و بعضي ديگر هر چند روز يكبار اين كار را انجام مي دهند. اگر نوزاد يا كودك نوپا به اندازه اي كه شما انتظار داريد عمل دفع را انجام نمي دهد، نگران نباشيد. يبوست زماني است كه مدفوع كودك به سختي و همراه با درد خارج مي شود. ممكن است پزشك پيشنهاد كند مقداري آب يا آب آلو به شيشه يا فنجان او اضافه كنيد. اگر يبوست ادامه پيدا كرد يا كودك علائم ديگري مانند درد شكمي يا استفراغ دارد، حتما با پزشك تماس بگيريد.

التهابات پوستي
نوزادان پوستهاي بسيار حساسي دارند. التهابات پوستي ممكن است از دانه هاي ريز تا دانه هاي سفيد (ميليا) و يا قرمز تا التهابات خارش دار (اگزما) متفاوت باشند. براي جلوگيري از التهابات ناشي از پوشك، حتما پوشك نوزاد را مرتب تعويض كنيد و براي پيشگيري پماد بماليد. براي اگزما از صابون هاي زبر استفاده نكنيد و هميشه پوست كودك را مرطوب نگه داريد. بيشتر التهابات پوستي جدي نيستند اما اگر التهاب پوستي كودك دردناك يا شديد است يا علائمي مانند تب و يا تاول را دارد، حتما با پزشك تماس بگيريد.

سرفه
شدت سرفه در كودكان متفاوت است.سرفه هاي خشك كه شبيه صداي پارس سگ هستند ممكن است خروسك باشد. سرفه هايي كه با تب كمك همراه هستند معمولا سرماخوردگي هستند اما اگر تب بالا باشد مي تواند به معني سينه پهلو يا آنفولانزا باشند. خس خس همراه با سرفه ممكن است نشانه آسم يا عفونت باشند. نوزادان مبتلا به سياه سرفه، با صدايي شبيه جغد سرفه مي كنند. استفاده از دستگاه بخور و مايعات مي تواند اين علائم را كاهش دهد. نبايد به كودكان زير ۴ سال داروهاي سرفه داده شود.

نشانه هاي درد شكمي
گريه غيرقابل كنترل، قوس پشت و تف كردن، همگي نشانه هاي شكم درد هستند. اين درد ممكن است ناشي از كوليك، رفلاكس معده به مري، عدم تحمل غذايي، ويروس يا دلايل ديگر باشد و يا ممكن است اين درد به علت خوردن غذاي جديد توسط كودك نوپا باشد. بيشتر دردهاي شكمي خطرناك نيستند و خود به خود بهبود مي يابند. در صورت عدم بهبود و يا اسهال و استفراغ كودك، بي حالي و شروع تب، حتما با پزشك تماس بگيريد.

درد دندان درآوردن
در حدود شش ماهگي، اولين دندان كودك شروع به جوانه زدن از لثه مي كند. زخم شدن لثه مي تواند كودك را عصبي و بدخو كند. براي التيام اين درد چيزي براي جويدن به كودك بدهيد. حلقه هاي دندان گير براي اين منظور بسيار مناسب هستند. ماساژ ملايم لثه هاي كودك با انگشت هم مي تواند به كاهش درد كمك كند.

درد گاز
آروغ زدن، گريه كردن و نفخ شكم مي توانند علائم گاز معده كودكان باشد. گاز معده مشابه كوليك باعث گريه غير قابل كنترل نوزاد نمي شود. چون گاز معمولا به علت بلعيدن هوا ايجاد مي شود، به آرامي به او غذا بدهيد و حتما آروغ نوزاد را بگيريد. علت گاز معده در كودكان نوپا تغذيه با مواد غذايي چرب و يا با فيبر بالا و يا نوشيدن آب ميوه زياد است.

گرفتگي بيني
وقتي كودك سرما مي خورد، ممكن است بيني اش به شدت كيپ شود. براي كودكان زير ۴ سال نمي توان از داروهاي متداول سرماخوردگي استفاده كرد. به جاي استفاده از آنها سرم نمكي براي شستشوي مخاط بيني استفاده كنيد و بعد محلول را با پوار از بيني كودك خارج كنيد.
براي كمك به آسان تر نفس كشيدن نوزاد در شب از دستگاه بخور استفاده كنيد.

حالت تهوع و استفراغ
نوزادان معمولا بعد از غذا خوردن، كمي بالا مي آورند اما استفراغ مداوم و با شدت نياز به ارزيابي پزشك دارد. اسهال و استفراغ مي تواند نشانه وجود ويروس باشد. از دست دادن مايعات به علت استفراغ مي تواند منجر به بي آبي بدن شود. كودك را با مقدار متداول محلول الكتروليت از بي آبي محافظت كنيد. اگر استفراغ بعد از چند ساعت قطع نشود يا با تب همراه شود و يا كودك نتواند غذاي جامد را پايين نگه دارد، با پزشك تماس بگيريد.

وقتي كودك مشكلي دارد، آرامش خودتان را حفظ كنيد
هيچ چيز بيشتر از كودك بيمار والدين را مضطرب و نگران نمي كند. سعي كنيد به اعصابتان مسلط باشيد. به غريزه تان اعتماد كنيد اما در مورد نشانه هايي كه اخطار دهنده هستند و لازم است با پزشك تماس بگيريد هشيار باشيد. بعضي از نشانه هاي هشدار دهنده شامل تغيير در اشتها، نق نق كردن، بي حالي، مشكلات تنفسي، خارش، سفتي گردن، تب بالا، حمله ناگهاني و خيس نبودن پوشك است.


برچسب: ، خطرناك ترين بيماري در نوزادان، خطرناك ترين بيماري در كودكان، راه هاي پيشگيري از بيماري ها براي كودكان و نوزادان، شايع ترين بيماري هاي نوزادان، شايع ترين بيماري هاي كودكان،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۳۸:۳۰ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :