بهداشت و سلامت كودك بهداشت و سلامت كودك .

بهداشت و سلامت كودك

دانستني هاي جالب در مورد كودكان و نوزادان چيست

index

دانستني هاي جالب درباره نوزادان
مجموعه : روانشناسي كودك و نوجوان

دانستني هاي جالب درباره نوزادان
دانستني هاي جالب درباره نوزادان

آيا تا به حال فكر كرده ايد كه نوزادان در خواب چه مي بينند؟ آيا اصلا آن ها خواب مي بينند؟ در زير مي توانيد جواب را بخوانيد. شايد حيرت انگيز باشد كه بدانيد نوزادان با رسيدن به سه ماهگي مي‌توانند ميان تصاوير مادر و پدر خود تمايز قايل شوند.

دانستني هاي جالب درباره نوزاداناين مورد يكي از بحث برانگيزترين نكاتي است كه درخصوص نوزادان مطرح مي‌شود. «جدي ميندل» از مركز خواب بيمارستان كودكان فيلادلفيا در آمريكا مي‌گويد: شايد هيچگاه از اين موضوع كه نوزاد در خواب چه مي‌بيند آگاه نشويم.

مطالعات زيادي در زمينه خواب در افراد مختلف انجام شده كه نتيجه تمام آنها مبتني بر اظهارات داوطلبان شركت كننده در آزمايشات بوده است حال آنكه نوزادان توانايي صحبت كردن را ندارند و به همين خاطر گفته مي‌شود كه شايد هيچگاه نتوان از آنچه كه نوزادان در خواب مي‌بينند آگاه شد.

محققان از اين نكته مطمئن شده‌اند كه خواب ديدن افراد بزرگسال در مرحلهREM خواب يعني همان دوره‌اي كه چشم حركات سريعي دارد روي مي‌دهد و حالا شايد جالب باشد كه بدانيم نيمي از مدت زمان خواب نوزادان مربوط به دورهREM مي شود. از اين رو مي‌توان تصور كرد كه نوزادان نيز مانند افراد بزرگسال و چه بسا بيشتر از آنها خواب مي‌بينند.

اما تصور اينكه آنها چه چيزهايي را در خواب مي‌بينند كار بسيار دشوار و حتي شايد غيرممكني باشد چون نوزادان نمي‌توانند آنچه را كه در خواب مي‌بينند برايمان تشريح كنند.اما حداقل از يك نكته درباره نوزادان و خواب آنها مطمئن هستيم و آن اينكه آنها كابوس شبانه ندارند چون اصولا هنوز با مفهوم ترس آشنا نشده‌اند.

محققان به اين باور رسيده‌اند كه خردسالان حداقل تا دو يا سه سالگي خواب‌هاي بد نمي‌بينند و اين خبري خوشحال كننده براي والديني است كه كودكان خردسال دارند.
دانستني هاي جالب درباره نوزادانآيا نوزاد در حالي كه مي‌خندد به چيز خنده داري فكر مي‌كند؟

روانشناسان نوزاد و كودك پاسخ هاي متفاوتي به اين پرسش مي‌دهند. برخي معتقدند كه نوزاد درحالي پاي به اين دنيا مي‌گذارد كه توانايي دروني چشمگيري براي احساس كردن و بيان چهار حس عاطفي اصلي از جمله خوشحالي را در خود دارد. از سوي ديگر برخي نيز بر اين باورند كه نوزادان ياد مي‌گيرند احساسات مختلف را تنها از طريق برقراري ارتباط با ساير انسان‌ها از يكديگر تشخيص دهند.

اما هر چه باشد تمام اين متخصصان در يك نكته با هم اشتراك نظر دارند و آن اينكه نوزاد اگرچه مي‌خندد و به لبخند شما نيز واكنش مشابهي نشان مي‌دهد اما واقعيت اين است كه دركي از محتواي حرف خنده داري كه به زبان مي‌آوريد ندارد. اما اين عدم توانايي موجب نمي‌شود كه كودك كمتر بخندد.

وقتي نوزاد مي‌خندد اتفاق مثبتي در حال روي دادن است و آن چيزي نيست جز لذت بردن از خود. نخستين خنده‌هاي نوزاد كه معمولا تا پيش از چهار ماهگي روي مي‌دهد نشانه اي اميدواركننده از اجتماعي شدن اوست. اين بدان معناست كه نوازد نسبت به صداها و احساساتي كه در اطرافش موج مي‌زند واكنش نشان داده و آن را به نوعي درك مي‌كند.

آيا نوزادم فكر هم مي‌كند؟

پاسخ به اين پرسش در نوع خود هيجان انگيز است: بله، او فكر مي‌كند و خيلي بيشتر از آنچه تصور مي‌كنيد فكر مي‌كند. مطالعات دامنه دار زيادي در اين زمينه انجام شده كه اكثر آنها نشان مي‌دهند نوزاد از همان زماني كه از پاي به اين دنيا مي‌گذارد در حال فكر كردن است. او در همه حال فكر مي‌كند.

در واقع او سخت مشغول دستيابي به درك روشني از دنياي اطراف خود است. حتي بسياري از كارشناسان نوزاد و كودك، نوزادان را آزمايشگران كوچك عنوان مي‌كنند.

آيا نوزاد نام خود را مي‌داند؟

زماني كه نوزادتان به مرز ۵ يا ۶ ماهگي مي‌رسد مي‌تواند واكنش مناسبي به بيان شدن نامش از خود نشان دهد. تا آن زمان نوزاد در حين صدا زده شدن نامش تنها صدايي را درك كرده و با حركت دادن سر خود به سمت مركز توليد صدا واكنش لازم را از خود بروز مي‌دهد بي آنكه بداند در واقع او را صدا زده‌اند.

از آن گذشته بد نيست بدانيد كه نوزاد دو تا سه ماهه نسبت به صداي والدين و چهره آنها واكنش نشان داده و با شنيدن آنها سر خود را به مركز توليد صدا تغيير جهت مي‌دهد. او در حدود شش ماهگي مي‌تواند بخش‌هاي صوتي تشكيل دهنده نامش را تشخيص دهد، هر چند هنوز نمي‌تواند معناي آن را درك كند

چرا رشد ناخن در نوزاد سريع است؟

واقعيت اين است كه هر چيزي كه با نوزاد در ارتباط باشد به سرعت در حال تغيير و تحول است. براي درك هر چه بهتر اين واقعيت تنها كافي است نگاهي گذرا به عكس‌هاي نوزاد داشته باشيد. هر روز كه مي‌گذرد چهره نوزاد دچار تغييراتي مي‌شود كه پس از گذشت چند هفته تا حدي باورنكردني به نظر مي‌رسد.

از ياد نبريد كه نوزاد در ۵ ماهگي افزايش وزن دو برابر پيدا كرده است كه اين خود نشان از بروز تغييرات وسيع در فرآيند رشد و وزن گرفتن نوزاد دارد.پس توصيه مي‌شود نسبت به مواردي مانند رشد ناخن‌ها كه مي‌تواند تا حدودي سلامت نوزاد را به خطر بيندازد حساس باشيد.

شما به عنوان والدين نوزاد همواره در كنار او قرار داريد و به همين خاطر شايد نتوانيد رشد سريع او را به خوبي درك كنيد. در واقع والدين نوزاد هيچگاه نمي‌توانند فرآيند رشد مغزي و اندام‌هاي او را مانند ديگر بستگان كه ممكن است هر از گاهي او را ملاقات كنند درك نمايند. اما ناخن‌ها و رشد آنها نشانه خوبي از رشد سريع نوزاد است.

دنياي كودكان با ما بزرگ‌ترها، از پايه متفاوت است. در چند سال اول زندگي، آن‌ها همه چيز برايشان تازگي دارد و در همه حال و در همه جا در حال يادگيري هستند. آن‌ها در سال‌هاي اول زندگي بايد ياد بگيرند كه چطور از اشيا و زبان استفاده كنند و درك موضوعات برايشان سخت و متفاوت است. حال در اين مطلب قصد داريم به ۵ نكته جالب در رابطه با فرآيند يادگيري كودكان بپردازيم.

baby
از جنيني شروع به يادگيري و از دو روزگي شروع به پردازش زبان مي‌كنند

بخش‌هايي از مغز يك كودك كه صدا را پردازش مي‌كند، در طول سه ماهه سوم بارداري شروع به كار مي‌كند و به همين دليل نوزادان بعد از تولد، آن‌چه را كه در دوران جنيني شنيده‌اند، به ياد دارند (به عنوان مثال، يك كودك سوئدي، ۳۰ ساعت بعد از تولد مي‌تواند بين صداها و آهنگ‌هاي سوئدي كه شنيده است با ساير صوت‌ها، تفاوت قائل شود).

baby (2)

تنها دو روز بعد از تولد، نوزادان مانند بزرگ‌سالان از مهارت‌هاي پردازش زبان بهره مي‌گيرند. طبق تحقيقات، همانطور كه بزرگ‌سالان به ابتدا و انتهاي كلمات توجه بيشتري مي‌كنند، كودكان نيز از اين قابليت بهره مي‌برند و بين كلمات و هجاهاي مختلف، تفاوت قائل مي‌شوند؛ به‌طوري كه حتي زماني كه بين يك هجا و ناپيوستگي كوچك صدا ۲۵ ميلي ثانيه اختلاف وجود داشته باشد، باز هم مي‌توانند تفاوت آن دو را تشخيص دهند.
آن‌ها در يادگيري موسيقي عالي هستند و موسيقي تاثير مثبتي بر روي آنان دارد

قبل از اين كه هر كودك بتواند بر گفتار مسلط شود، با استفاده از قدرت شنوايي و صوتي‌اش، صداهاي مختلفي را به كار مي‌برد كه به موسيقي تكراري و ريتميك بسيار شباهت دارد. حدود ۳ سال پيش، روان‌شناسان به اين موضوع رسيدند كه موسيقي و زبان ممكن است از لحاظ شناخت و عصبي در ميان بزرگ‌سالان متفاوت باشد اما يك كودك، زبان را زير مجموعه موسيقي مي‌داند. به دليل همين درك كودك از موسيقي، كسب اوليه زبان در آن‌ها رخ مي‌دهد و اين موضوع به درك ما از پيشرفت انسان، كمك مي‌كند.

photo_2015-12-08_16-46-05

همچنين زماني كه كودكان كمي بزرگ‌تر مي‌شوند اگر به يادگيري موسيقي در كلاس‌هاي موسيقي بپردازند، خيلي بهتر نسبت به ساير افراد مي‌توانند با ديگران ارتباط برقرار كنند و اين موضوع نشات گرفته از تاثيرات مثبت موسيقي بر روي ذهن و روان آن‌هاست.
خنديدن به آن‌ها كمك خواهد كرد

در ۱۸ ماهگي حس شوخ‌طبعي در كودكان به وجود مي‌آيد. طبق آخرين تحقيقات دانشمندان، خنديدن به كودكان در يادگيري وظايف جديدشان كمك شاياني مي‌كند.

cute_laughing_baby_wide (2)

در اين تحقيق به ۵۳ كودك ياد داده شده است كه يك اردك اسباب بازي را با يك چنگك مقوايي درست كنند و در اين راستا، ۹۵ درصد كودكاني كه در حين انجام كار خنديدند، توانستد با موفقيت اين كار را صورت دهند كه اين درصد نسبت به يك گروه كنترل شده خيلي بيشتر است.
تعجب كردن كودك تاثير فراواني بر روي يادگيري آن دارد

نوزادان در زماني كه تعجب مي‌كنند، بهترين ميزان يادگيري را دارند. در يك تحقيق، هنگامي كه يك شي به شكل غير معمول رفتار مي‌كند، مثلا هنگامي كه يك توپ از جايي مي‌گذرد، كودكان ۱۱ ماهه به آن خيلي توجه نشان مي‌دادند و به دليل تعجبي كه كرده بودند، به توپ دست مي‌زندند و سعي مي‌كردند كه آن را حس كنند و اين موضوع به يادگري آن‌ها كمك شاياني مي‌كرد.

Blogueurs-jai-une-surprise-pour-vous

در همين تحقيق و در زماني كه رفتار و عمل توپ خيلي عادي بود، كودكان به آن توجه نداشتند؛ پس رفتار غير قابل پيش‌بيني علاوه بر تعجب در كودكان بر يادگيري آن‌ها مي‌افزايد.
خواب كافي براي كودك بسيار مهم است!

يكي از مهم‌ترين نكات در زندگي تمامي افراد چه كودك و چه بزرگ‌سال، خواب كافي است! اگر كودكان خواب كافي را نداشته باشند، علاوه بر اينكه چيز خاصي را ياد نمي‎‌گيرند بلكه به احتمال زياد آنچه را نيز كه ياد گرفته‌اند، فراموش مي‌كنند. اين حرف نشات گرفته از آزمايشي است كه محققان چند سال قبل انجام دادند و طبق آن، به كودكان آموختند كه چگونه يك عروسك خيمه‌ شب‌بازي را جا به جا و يك زنگوله مخفي را پيدا كنند، كودكاني كه بعد از يادگيري اين موضوع خوابيدند، خيلي بهتر توانستند اين موضوع را به ياد بياورند. اين موضوع براي بزرگسالان نيز يكسان است و خواب در يادگيري آن‌ها تاثير دارد.


برچسب: ، دانستني هاي ناب در مورد بچه ها، دانستني هايي در مورد نوزادان، دانستني هايي در مورد كودكان، زمان حرف زدن كودك براب اولين بار، زمان راه رفتن كودك براي اولين بار،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۳۵:۵۶ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :